Blogs van Team PBN

Interessante informatie voor iedereen die geïnteresseerd is in teambuilding, avontuur & events

Blog september 2018: Waarom een onboarding programma geen nut is, maar noodzaak

Nu de economie aantrekt, is het een goede tijd om nieuwe mensen aan te nemen. Mensen die een écht aandeel leveren en goed passen binnen het team. Alleen: waarom zouden ze bij jouw bedrijf willen werken? Omdat de keuze reuze is, blijven steeds minder mensen jarenlang voor dezelfde baas werken. Een onboarding programma laat daarom binnen korte tijd zien of er een wederzijdse klik is, om vervolgens de samenwerking langdurig te behouden.


Een goed en effectief onboarding programma bestaat uit een intensieve start. Nieuwe mensen maken op die manier in korte tijd uitgebreid kennis met de bedrijfscultuur én met het team. Dat betekent niet dat teams dagenlang met elkaar in een kring zitten. Eerst wordt er informatie gegeven over het bedrijf. En daarna worden er samen spannende en ontspannende activiteiten ondernomen.


Stuk voor stuk geven deze activiteiten antwoorden op vragen als: wat voor een rol vervult deze nieuwe medewerker in een groep? Wat is zijn of haar kracht? Hoe ondernemend is hij of zij? Durft diegene uitdagingen aan te gaan? En hoe wordt er met feedback omgegaan? Precies wat een bedrijf zo snel mogelijk wilt weten. Ook helpt een onboarding programma nieuwe medewerkers om vragen voor zichzelf te beantwoorden als: waar ben ik in terecht gekomen? Wat verwacht men van mij? En wie zijn m’n collega’s?


Een onboarding programma zorgt voor een onvergetelijke eerste ervaring met het bedrijf. Nieuwe medewerkers voelen zich direct verbonden met het bedrijf. Daarnaast voelen ze zich onderdeel van het team. En ook van elke uitdaging die die op hun pad komt. Het gehele team krijgt zin in alles wat komen gaat. Nog vele jaren lang.


Blog maart 2018: Hoe organiseer je een bedrijfsevenement waar iederéén naar uitkijkt?

Allereerst: applaus voor degene die zich elk jaar weer opwerpt voor de meest uitdagende taak binnen een bedrijf. Jawel: het organiseren van een bedrijfsevenement. Hoe groter een bedrijf is, hoe lastiger de taak. Want vind maar eens een activiteit - laat staan activiteiten - waar alle collega’s een fijne tijd hebben.


Niet alleen zijn er verschillende leeftijden om rekening mee te houden, ook allerlei uiteenlopende hobby’s. Terwijl de een graag diverse sporten uitprobeert, beweegt een ander liever enkel en alleen zijn vork naar de mond. Sommige collega’s gaan uit hun dak tijdens een concert, terwijl andere teamgenoten dezelfde opwinding ervaren bij het bezoeken van historisch erfgoed.


Is het eigenlijk wel mogelijk om iedereen te plezieren? Zeker. Er zijn namelijk evenementen waar jong en oud samen de tijd van hun leven hebben. Waar liefhebbers van cultuur en avontuur elkaar vinden. En waar thrillseekers, rockabilly’s en couch potatoes allemaal nog jaren aan terugdenken. We hebben het natuurlijk over festivals!


Op een festival zijn food trucks, concerten, theater performances, rondleidingen en allerlei sporten en spellen. Juist door die diversiteit doet iedereen waar ‘ie zelf zin in heeft’. Er zijn geen verplichtingen. Niks moet, alles mag. Ideaal voor grote groepen. Of beter gezegd: ideaal voor bedrijven! Een eigen bedrijfsfestival is een ware belevenis. Het begint al van tevoren. Als teams samen het programma samenstellen.


Samenstellen, ja. Want een bedrijfsfestival draait natuurlijk om de wensen van het bedrijf. Wat er gegeten wordt, wie er optreedt en hoe laat iedereen aanwezig is: het is allemaal zelf in te vullen. Maatwerk. Natuurlijk horen tickets verspreid en armbandjes er ook bij. Dat lijken misschien details, maar deze dingen maken het festival helemaal af.


Het zorgt ervoor dat collega’s uitkijken naar het volgende armbandje. Naar het volgende jaar. En naar het volgende bedrijfsfestival. 

Blog december 2017: 3 redenen om te kiezen voor een avontuurlijk event

Eerlijk is eerlijk. Het organiseren van een team event is vaak net zo lastig als het plannen van een familie-uitje. Je hebt niet alleen te maken met mensen van verschillende leeftijden, ook heeft iedereen andere interesses. Terwijl de één het liefst de weekenden actief doorbrengt, kiest de ander liever voor een horizontale houding: op de bank. Je bent daardoor minder snel geneigd te kiezen voor een avontuurlijk event. Toch is dat de moeite waard. Om de volgende drie redenen:


Je leert elkaar écht kennen


Avontuurlijke events halen mensen uit hun comfort zone. Dat is in het begin misschien even ongemakkelijk, maar het schept direct een band als je iemand hebt om de zenuwen mee te delen voor een trapezesprong van elf meter. Het verleggen van grenzen zorgt ervoor dat mensen zich écht laten zien. Want waar het op een borrel makkelijk is om jezelf anders voor te doen, is dat op een avontuurlijk event niet vol te houden. En omdat je team 100% zichzelf is, weet je precies wat je aan elkaar hebt. Er ontpoppen leiders en planners. Doeners en strategische denkers. En van die kennis maak je op de werkvloer ook meteen handig gebruik.


Je werkt aan innovativiteit en creativiteit


Natuurlijk betekent een avontuurlijk event niet automatisch dat je enkel en alleen extreme sporten beoefent. Je verlegt ook grenzen wanneer je voor iedereen onbekende teamopdracht uitvoert, een braingame kraakt of uit een escaperoom moet ontsnappen. Stuk voor stuk activiteiten die een beroep doen op je creativiteit en innovativiteit. Ook deze eigenschappen komen de samenwerking ten goede. Zowel tijdens het event als op het werk. Want als je gebruikmaakt van elkaars kwaliteiten en elkaar stimuleert in oplossingen te denken, wordt je werk net zo innovatief als je ideeën.


Je voorkomt trouble on the way


Dit is een belangrijke reden voor bedrijven die vaak met projectteams werken. Teams waarvan de samenstelling vaak verandert, maar waar wel binnen korte tijd harde doelstellingen behaald moeten worden. Juist bij die teams - al profiteert werkelijk ieder ander team er ook van - is het belangrijk om te starten met een avontuurlijk event. Omdat je in zo’n korte tijd elkaar leert kennen en op elkaar ingespeeld raakt, voorkom je vele irritaties en blokkades later in het proces. In minimale tijd leer je het maximale uit jezelf en je collega’s te halen. Bovendien deel je samen een herinnering waar nog vele borrels over gepraat zal worden. Daar zijn borrels dan wél goed voor.


Durf te kiezen voor een event waarbij grenzen verlegd worden.


Rick Slabbers

PBN

blog belevenis

Blog november 2017: Hoe creëer je een belevenis?

Van een middagje paintballen tot een avond borrelen: team events kennen we allemaal. Maar hoeveel onthoud je er écht? Leerde je je collega’s werkelijk beter kennen in een overall met verfspetters? Ontdekte je wat je - naast een liefde voor speciaalbier - nog meer samen deelt? En wat weet je nog van de locatie? Waarschijnlijk niet veel. Vaak raken team events snel in de vergetelheid. Laat staan dat ze een team nader tot elkaar brengen. Hoe je daar wél voor zorgt? Simpel. Organiseer geen team event; organiseer een belevenis. Deze vier elementen heb je nodig:


De Verwachting, tel de nachtjes

Het begint met verwachting. Mensen moeten aftellen. Zin krijgen. Voorstellingen maken. Elkaar aanstoten. Alvast de website van het event bekijken. En zichzelf daar alvast zien lopen, varen, koken of van een elfmeter hoge toren tokkelen. Wat dan ook. Zorg ervoor dat het event leeft voordat je het daadwerkelijk beleeft.


De Omgeving, laat de omgeving binnenkomen

De omgeving is een verlengstuk van je event. Dus als de omgeving tegenvalt, doet dat ook af aan de activiteit. Hoe leuk die misschien ook is. Denk daarnaast goed na over de sfeer van de plek waar het event begint. Neem daar je team al mee op reis. Letterlijk en figuurlijk. Zet desnoods een fanfare op de parkeerplaats of huur een privésloep.


Inspanning, betrek om bij te blijven

Het is natuurlijk leuk om op een historische plek een rondleiding te krijgen, maar het is nog leuker om zélf door gangen te speuren. Of van een fort af te tokkelen. Door je team echt te betrekken, voelen ze zich nog meer onderdeel van het team. Dat niet alleen: ook voelen ze zich onderdeel van het succes van het programma, dat ze nog vele jaren bijblijft.


Uitdaging, leer iets nieuws

Aan het eind van de dag wil je iets kunnen wat je nog niet eerder kon. Abseilend bijvoorbeeld. Of boogschieten. Of tien wijnsoorten herkennen. Door grenzen op te zoeken en te verleggen, laten collega’s zichzelf bovendien écht zien. Waardoor je elkaar beter leert kennen en beter gebruikmaakt van elkaars kwaliteiten. Het resultaat? Een nóg betere samenwerking. Zo wordt je event zowel een dag om te onthouden, als een dag waarvan je nog jaren de vruchten plukt.


Rick Slabbers

PBN

Contact

Inspiratie nodig? Maak vrijblijvend een afspraak met PBN om te brainstormen over onvergetelijke evenementen, bijzondere locaties en/of teambuilding. Maak gebruik van onze 30 jarige ervaring.


PBN, motiveert mensen, verbindt mensen, inspireert mensen, beloont mensen en laat mensen grenzen verleggen. Al meer dan 30 jaar succesvol.


Team PBN